ΔΙΑΒΑΣΑΜΕ

Στη σελίδα αυτή δημοσιεύουμε ενδιαφέροντα άρθρα, σχόλια, απόψεις, βίντεο και φωτογραφίες από τον τύπο, το internet και άλλα ΜΜΕ, σχετικά με το αντικείμενο της επιτροπής. Τα κείμενα αυτά δεν αντιπροσωπεύουν απαραίτητα τις απόψεις της επιτροπής, κρίθηκαν όμως ενδιαφέροντα για συζήτηση.

Κυριακή, 20 Οκτωβρίου 2013

Η παρέμβαση Κατρούγκαλου στη εκπομπή του Πρετεντέρη - βίντεο και κείμενο

Ξεκινάμε τη νέα σελίδα "Διαβάσαμε" της Επιτροπής Αγώνα Κηφισιάς, με την απομαγνητοφωνημένη παρέμβαση του Γιώργου Κατρούγκαλου, θεωρώντας ότι η τοποθέτηση αυτή, αν και προφορική και υπό συνθήκες συνεχών διακοπών και προκλήσεων από τον οικοδεσπότη αλλά και από Πάγκαλο, Μιχελάκη, Ρεπούση, Γρυσπολάκη και Τριανταφύλλου (6 εναντίον ενός), αξίζει να διαβασθεί από όλους όσους δεν είχαν την ευκαιρία να την ακούσουν.

Η παρέμβαση του Γιώργου Κατρούγκαλου, καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, στην εκπομπή "Ανατροπή" του Πρετεντέρη της 14/10/2013, γνωστή για την προκλητική υποστήριξη της κυβερνητικής πολιτικής των μνημονίων, προκάλεσε αίσθηση. Με καλεσμένους όπως πάντα τους γνωστούς για το μνημονιακό τους πάθος απολογητές της κυβερνητικής (και τροϊκανής) πολιτικής, και την αντίπαλη άποψη είτε παντελώς απούσα είτε παρούσα με συντριπτικούς σε βάρος της συσχετισμούς, κατάφερε να υπερασπίσει την άποψη του λαϊκού κινήματος για τη βία, ενάντια στη γραμμή της εξίσωσης "των δύο άκρων", στην υπηρεσία της οποίας η ίδια η εκπομπή είχε στηθεί. 


Βίντεο από το "Βαθύ Κόκκινο"

Παραλείπουμε τις διακοπές των υπολοίπων στο κείμενο (αναφέροντας μόνον εκείνες που βοηθούν στην κατανόηση της ροής της αντιπαράθεσης), όχι για κανένα άλλο λόγο, αλλά γιατί μας ενδιαφέρει να αναδείξουμε την ουσία της τοποθέτησης του Γ. Κατρούγκαλου, ουσία την οποία οι διακοπές των 6 "αντιπάλων" του προσπάθησαν να συσκοτίσουν. Στο βίντεο που δημοσιεύουμε (από το "βαθύ κόκκινο") θα βρείτε και το περιεχόμενο των διακοπών.   


Παρέμβαση του Γιώργου Κατρούγκαλου


Νομίζω πρώτα – πρώτα ότι πρέπει να αποφύγουμε τον ιδεολογικό αχταρμά, να χρησιμοποιούμε τον ίδιο όρο «βία», για τη δολοφονική επέμβαση της Χρυσής Αυγής στη δολοφονία του Παύλου Φύσσα, στο γιαούρτωμα του κου Πάγκαλου ή στο τούρτωμα του συναδέλφου, και σε μια μαχητική διαδήλωση. Ή για παράδειγμα στην άποψη που ακούστηκε από κόμματα της αριστεράς για το ποια πρέπει να είναι η έντονη αντίδραση σε κάποιο νόμο. Αυτά τα 3 πράγματα δεν είναι ούτε φαινομενολογικά, ούτε από πλευράς ουσίας ίδια… 

… Διακοπή από Πρετεντέρη …

Λέω ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε τον ίδιο όρο. Έχετε δει για παράδειγμα αυτούς που διαμαρτύρονται κατά των κυριών που φορούν γούνες. Και παίρνουν λοιποόν ένα μπουκάλι κόκκινη μπογιά και το χύνουν πάνω τους. Αυτό και στην πολιτική επιστήμη θεωρείται συμβολική βία, και υπό όρους και στη δική μου επιστήμη, του Συνταγματικού δικαίου, θεωρείται προστατευμένη πολιτική συμπεριφορά

… Διακοπές από Μιχελάκη, Πρετεντέρη, Γρυσπολάκη…

Λέω λοιπόν το εξής, λέω το αυτονόητο, και μετά θα προχωρήσουμε στην αξιολόγηση των διαφόρων ειδών, που κατά τη γνώμη μου δεν πρέπει να προσδιορίζονται με το ίδιο όνομα. Αυτό είπα κατ΄ αρχήν: Ότι το μαχαίρωμα του Παύλου Φύσσα δεν είναι της ίδιας τάξης μέγεθος με τη συμβολική βία, που μπορεί να έχει το γιαούρτωμα ενός πολιτικού και πολύ περισσότερο μια μαχητική διαδήλωση. Να θυμίσω ότι το ίδιο το σύνταγμά μας, επιβάλλει ή επιτρέπει τη βία, όταν για παράδειγμα επιχειρείται η κατάλυση του πολιτεύματος. Το άρθρο 120 παρ. 4 του συντάγματος.

… Διακοπή από Πρετεντέρη …

Να πω επίσης, το άλλο επιχείρημα της ανυπακοής στους νόμους, ότι το ίδιο το σύνταγμά μας επιβάλλει την ανυπακοή στους νόμους που δεν είναι σύμφωνοι προς το σύνταγμα, γιατί στο άρθρο 120 παρ. 2 λέει ότι οι Έλληνες οφείλουμε υπακοή στο σύνταγμα και τους νόμους που είναι σύμφωνοι με αυτό, όχι στους άλλους νόμους που είναι αντίθετοι.

… Διακοπές από Πρετεντέρη και Γρυσπολάκη …

Να πω επίσης το εξής: Ότι υπάρχουν περιπτώσεις, όταν οι θεσμοί δεν μπορούν να απορροφήσουν τις κοινωνικές εντάσεις, που έχουμε βία και στις δημοκρατίες. Στις καταλήψεις του Μπέρκλεϊ και της Κολούμπια, είχαμε νεκρούς. «Φράουλες και αίμα».

… Διακοπή από Πάγκαλο …

Κύριες Πάγκαλε, το 68, όταν ξηλωνότανε η Rue Quizac στις οδομαχίες ανάμεσα στους καταληψίες της Σορβόνης και στα CRS, δεν υπήρχε εκεί ούτε πόλεμος ούτε ήταν δικτατορικό το καθεστώς. Λέω απλώς, ότι υπάρχουν περιπτώσεις που η κοινωνική ένταση δεν μπορεί να καναλιζαριστεί σε θεσμούς, και εκεί δεν είναι θέμα καταδίκη ή όχι της βίας, γιατί βία έχουμε και από τις 2 πλευρές. Δεν είναι βία η νομιμοποιημένη βία της αστυνομίας όταν διαλύει με χημικά μία διαδήλωση; Γιατί λοιπόν λέμε ότι καταδικάζουμε τη βία από όπου προέρχεται;

… Διακοπή από Πρετεντέρη …

Ξέρετε τι κάνετε τώρα; Επιβεβαιώνετε την αρχική μου τοποθέτηση ότι όταν λέμε «καταδικάζουμε τη βία από όπου προέρχεται» έχουμε εξαιρέσεις. Έχουμε τη νομιμοποιημένη βία, έχουμε τη βία σε άμυνα (αν πάνε να βιάσουν τη γυναίκα σας θα αντιδράσετε), έχουμε τη βία που μας επιβάλλεται. Το φασισμό στο 2ο παγκόσμιο πόλεμο με τα όπλα τον τσακίσαμε. Ο πόλεμος είναι η πιο ακραία μορφή βίας και κανείς δεν τον επιλέγει, αλλά εκεί μας επιβλήθηκε. Και υπάρχουνε περιπτώσεις, που και στο λαό επιβάλλεται, περιπτώσεις που δεν μπορεί να αντιδράσει παρά μόνο με τη βία.

… Διακοπή από Πρετεντέρη …

Όταν χρησιμοποιούμε τον όρο βία γι αυτό που γίνεται στο πανεπιστήμιο, ή όταν το ΠΑΜΕ περικυκλώνει τη Μ. Βρετανία ή ένα κρουαζιερόπλοιο, ή όταν έχω μια μαχητική διαδήλωση, εκεί κάνουμε μια ιδεολογική αλχημεία. Ταυτίζουμε με τον ίδιο όρο 2 διαφορετικά πράγματα. Βαφτίζουμε κάτι που κατά τη γνώμη μου είναι έκφραση δικαιώματος, να αντιστεκόμαστε εκεί που αισθανόμαστε ότι υπάρχει καταπίεση, με κάτι που είναι ωμή βία.

 … Διακοπή από Γρυσπολάκη …

Σας λέω λοιπόν, ότι ακριβώς αυτό που λέτε, το έλεγε ο πρύτανης στο Κολούμπια, όταν έλεγε ότι οι φοιτητές το μόνο δικαίωμα που θα είχαν είναι ….  Διακοπές …. Γιατί λέμε «φράουλες και αίμα»; Γιατί ο πρύτανης στο Κολούμπια έλεγε ότι το μόνο για το οποίο πρέπει να έχουν γνώμη οι φοιτητές είναι τι γεύση θα έχουν τα παγωτά στην καντίνα. Αυτοί διαμαρτυρήθηκαν και κατέλαβαν το γραφείο του. Μπορείτε να διαφωνείτε ή να συμφωνείτε. Σας λέω λοιπόν όμως ότι εγώ εκείνη την εποχή δεν θα ήμουνα με το Νίξον, θα ήμουνα με τους φοιτητές. Και σεις λοιπόν θα πρέπει να αξιολογήσετε για τι μιλάμε.

… Διακοπές από Πρετεντέρη και Γρυσπολάκη …

Τώρα είμαι με αυτούς που διεκδικούν τα δικαιώματά τους κύριε συνάδελφε.

… Διακοπή από Γρυσπολάκη …

Αυτό που λέτε ομηρία κύριε συνάδελφε …. Διακοπή από Γρυσπολάκη … , ας πάρουμε την περίπτωση μιας κατάληψης, για να μιλάμε ακριβολογώντας …. Πολλές διακοπές …. Δεν ακούω την ερώτηση …. Πολλές διακοπές …. Κα. Ρεπούση, θυμάμαι τον πρώην πρωθυπουργό, τον κο. Παπανδρέου, μαζί με τον κύριο Φωτόπουλο της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ, να διαλύει συνεδρίαση του ΔΣ της ΔΕΗ, γιατί θεωρούσε ότι έπρεπε να το κάνει. Λέω λοιπόν ότι υπάρχουν περιπτώσεις που πρέπει να ξεφεύγουμε από τα όρια …. Διακοπές από Ρεπούση….  Υπάρχουν πράγματα που σήμερα, με βάση την τυπική νομιμότητα, αποτελούν πλημμελήματα  Η κατάληψη είναι ένα από αυτά. Σας λέω λοιπόν ότι εγώ προσωπικά, θεωρώ ότι υπάρχουν περιπτώσεις που θα θεωρήσω δικαιολογημένη πράξη πολιτικής συμπεριφοράς την κατάληψη ενός δημόσιου κτηρίου ή την διάλυση μεμονωμένα ενός συμβουλίου διοίκησης. Δεν το θεωρώ σαν μια γενικευμένη συμπεριφορά, αλλά όπως το 19ο αιώνα το δικαίωμα στην απεργία για παράδειγμα ήταν παράνομο, αλλά οι κοινωνικοί αγώνες το επέβαλλαν σαν ένα κοινωνικό στο τέλος δικαίωμα, έτσι κι εγώ θεωρώ ότι μερικές φορές η κοινωνία πρέπει να αντιδρά ακόμα και αν αυτό είναι έξω από τα θεσμικά όρια της συγκεκριμένης στιγμής και με βάση την τυπική νομιμότητα.

… Διακοπή από Πρετεντέρη … Ποιο είναι το όριο σ’ αυτό, και ποος το βάζει το όριο; ….

Η κοινωνία κύριε Πρετεντέρη. … Διακοπή από Πρετεντέρη … Η κοινωνία ή ο νόμος; ….

Μόνο  κοινωνία. Ξέρετε γιατί; Σας είπα την περίπτωση του δικαιώματος στην απεργία. Η απεργία όλο το 19ο αιώνα, όχι απλώς ήταν παράνομη, ήταν ποινικοποιημένη. Όποιος απεργούσε δεν έχανε απλώς τη δουλειά του, ο νόμος έλεγε …. Πολλές διακοπές …. Λέω ότι υπάρχουν όρια, το σύνταγμά μας μιλάει για καταχρηστικότητα δικαιωμάτων.

… Διακοπές από Μιχελάκη…. Τι μας λέτε τώρα, το καταδικάζετε, ναι ή όχι;

Κύριε Μιχελάκη, …. Πολλές διακοπές …. , δεν είμαι πολιτικός και σας μιλώ με όρους της επιστήμης. Κυρία Τριανταφύλλου, σας λέω ότι εσείς επικαλείστε τη συγγραφική σας ιδιότητα … Διακοπές από Πάγκαλο…. Λοιπόν , ακούστε να σας πω το τελευταίο μου επιχείρημα κύριε Πάγκαλε. Το επιχείρημά μου είναι το εξής: …. Πολλές διακοπές 

…. Διακοπή από Πάγκαλο: Έχω το δικαίωμα εγώ να έρθω στο Πανεπιστήμιό σας και να εκφράσω τις απόψεις μου υπέρ της υφισταμένης πολιτικής που ασκείται από την κυβέρνηση της χώρας; Βεβαίως και έχετε το δικαίωμα. Πάγκαλος: Α, ωραία. 

Είστε ελεύθερος να έρθετε να μιλήσετε  Αν θα σας γιουχαΐσουν καθώς θα έρχεσθε, είναι το ακριβές ανάλογο της εποχής που ο κόσμος σας χειροκροτούσε στο δρόμο. Όποιος εκτίθεται λοιπόν στην πολιτική, θα πρέπει να απολαμβάνει του έπαινου, όταν του χρειάζεται, του ψόγου, ακόμα και της καζούρας όπως σας αξίζει και σας κύριε Πάγκαλε, ως εκπρόσωπου του συστήματος αυτού που έριξε τη χώρα στα βράχια. Άρα η καζούρα είναι απολύτως δικαιολογημένη. 

Πάγκαλος: Έχετε καταντήσει το Ελληνικό πανεπιστήμιο σκουπίδι. 

Εσείς κύριε Πάγκαλε έχετε καταντήσει τη χώρα ένα απέραντο σκουπιδότοπο, εσείς και το πολιτικό σύστημα. Είστε εκπρόσωπος ενός συστήματος που έχει οδηγήσει το πολιτικό σύστημα της χώρας σε πλήρη αναξιοπιστία. 

Πάγκαλος: Εμένα με εξέλεγε ο Ελληνικός λαός κύριε Κατρούγκαλε. 

Μπορείτε να κυκλοφορήσετε στο δρόμο κύριε Πάγκαλε; Μπορείτε να πάτε σε μια ταβέρνα κύριε Πάγκαλε; 

Πάγκαλος: Εγώ είμαι εκπρόσωπος του Ελληνικού λαού επί 32 χρόνια. 

Δεν είστε πλέον κύριε Πάγκαλε, ακριβώς γιατί ο Ελληνικός λαός κατάλαβε το ρόλο που επιτελούσε αυτό το πολιτικό σύστημα. Η μοναδική νέμεση που έχει η χώρα αυτή τη στιγμή είναι ότι ακριβώς απαλλαγήκαμε από πολιτικούς σαν και σας.

….. Ρεπούση κλπ. κλπ ….

Η αντίδραση σε ένα άδικο νόμο είναι δικαιολογημένη κυρία συνάδελφε.

Πρετεντέρης: Ποιος προσδιορίζει το άδικο και το αντισυναταγματικό;

Η Κοινωνία. …. Πρετεντέρης: Με ποιες διαδικασίες; ……

Όταν οι κυρώσεις που προβλέπει ο νόμος δεν μπορούν να επιβληθούν, ακριβώς γιατί το πολιτικό σύστημα φοβάται ότι η αντίδραση της κοινωνίας …. Διακοπή…. Θα σας εξηγήσω. Το κλασσικό παράδειγμα είναι αυτό που σας είπα προηγουμένως: Η απεργία το 19ο αιώνα. Είναι ποινικό αδίκημα ….διακοπές …..  Η απεργία λοιπόν, μολονότι είναι παράνομη, μολονότι ποινικοποιείται, ασκείται. Από ένα σημείο και μετά, δεν μπορεί η αστυνομία να πιάνει τους απεργούς και να τους πηγαίνει φυλακή, γιατί η κοινωνία αντιδρά, και αυτό δεν το δέχεται. ….διακοπές …..  Θα σας πω ένα άλλο παράδειγμα: Οι καταλήψεις στα σχολεία. Οι καταλήψεις στα σχολεία είναι αυτή τη στιγμή πλημμέλημα  Ο εισαγγελέας γιατί δεν επεμβαίνει; … διακοπές…. Επενέβη στη Λαμία, κατά τη γνώμη μου κακώς. Κυρία Ρεπούση θέλετε εσείς να επεμβαίνει ο εισαγγελέας στα σχολεία και να συλλαμβάνει παιδιά; Επενέβη μία φορά και δεν θα ξαναεπέμβει. 

Πρετεντέρης: Σε τι απέχει αυτό που περιγράφετε από τη ζούγκλα;

Ποια είναι η διαφορά; Διότι η κοινωνία επιβάλλει στην εξουσία τη θέλησή της. …. Διακοπές…. 

Κύριε Πρετεντέρη, θέλετε παιδιά που κάνουν κατάληψη να πηγαίνουν φυλακή; Πρετεντέρης: Όχι, δεν θέλω καθόλου. 

Στη Λαμία αυτό έγινε: Ο εισαγγελέας για πρώτη φορά …. Πολλαπλές διακοπές…. Μιχελάκης: Τα καταδικάζετε, ναι ή όχι; 


Σας είπα προηγουμένως κύριε Μιχελάκη. Ότι οποιαδήποτε μορφή βίας δεν έχει κοινωνικό αντίκρυσμα την καταδικάζω, τα μαχαιρώματα και αυτά…


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου